Dieta dla mózgu – dietetyk Wrocław

Mózg – mały organ, a tak dużo od niego zależy. Steruje wszystkimi procesami zachodzącymi w naszym organizmie. Odpowiada m.in. za myślenie, pamięć i koncentrację. Żeby dobrze funkcjonować, potrzebuje stałej dostawy odpowiednich składników odżywczych. Dlatego prawidłowo ułożone menu pomoże zwiększyć koncentrację i wydolność umysłową. Zatem co jeść?

Niezbędne dla efektywnej pracy naszego „centrum dowodzenia” są kwasy tłuszczowe z pożywienia. Zbudowane są z nich neurony w mózgu, odpowiadające za szybki przepływ informacji. Dlatego wielonienasycone kwasy tłuszczowe utrzymują komórki nerwowe w mózgu w stałej gotowości do pracy. Doskonałym ich źródłem są ryby morskie, ziarna lnu, orzechy czy oleje, np. słonecznikowy.

Zbawiennie na naszą pamięć działa witamina C, bardzo popularna wśród aktorów, którzy muszą szybko zapamiętać długie testy. Występuje ona m.in. w papryce czerwonej, kiwi, owocach cytrusowych i truskawkach.

Także inne owoce i warzywa mają pozytywny wpływ na naszą pamięć. Banany dzięki sporej ilość potasu i zawartość ważnej dla mózgu substancji – tyrozyny, pomogą w zapamiętywaniu. Cebulka dodawana do dań zapobiegnie szybkiemu przemęczeniu, a kapusta uspokoi skołatane nerwy. Czarne jagody natomiast pomogą w lepszym ukrwieniu tego narządu, a co za tym idzie dotlenieniu mózgu.

Nie zapominajmy także o produktach zbożowych - są one rehabilitacją dla zmęczonego mózgu. Ciemny ryż, chleb razowy i kiełki zbóż, dzięki sporej zawartości witamin z grupy B, poprawią sprawność umysłową, koncentrację i pamięć.

Osoby wymagające od swojego mózgu ciągłej koncentracji i wielu pomysłów potrzebują w swojej diecie także produktów sojowych. Jest ona dobrym źródłem lecytyny, która m.in. wpływa na oddziaływanie układu nerwowego, zwiększając odporność na stres. Naukowcy wykazują, że możliwe jest zapobieganie postępującym z wiekiem chorobom np. chorobie Alzhaimera czy Parkinsona, przez włączenie tego składnika do długotrwałej diety.

Jeżeli czeka Cię wyczerpująca praca umysłowa sięgnij po „mieszanką studencką” - pełną suszonych owoców i różnego rodzaju orzechów, które zwiększą koncentrację i wydajność umysłową. Pamiętajmy jednak, że produkty te są wysokokaloryczne i zalecane dla osób z prawidłową masą ciała.

Pobudzająco na nasz organizm działa także kofeina. Niestety wypłukuje ona z organizmu magnez, który ma działanie przeciwstresowe i przecidepresyjne. Dlatego proponuję zastąpić kawy i napoje pobudzające zieloną herbata i wodą mineralną. Mają one także działanie pobudzające, a przy okazji nawadniają organizm, przez co zwiększają sprawność umysłową.

Jeśli więc chcesz, aby Twój mózg i cały organizm długo pozostał młody i sprawny, nie zapominaj o zdrowym i urozmaiconym odżywianiu.

Magdalena Maławska