Rozstępy to podłużne, wrzecionowate pasma, które mogą tworzyć się u kobiet na skórze ud, brzucha, pośladków i piersi, a u mężczyzn w okolicach krzyżowo-lędźwiowych. Powstają na skutek nadmiernego rozciągania i zerwania sieci włókien kolagenowych. Ten defekt skóry tworzy się przy zaniku jej sprężystości. Rozstępy początkowo mają zabarwienie czerwone, z czasem jaśnieją i stają się mniej widoczne, mają postać srebrzystobiałych cienkich blizn, których bardzo trudno jest się pozbyć. Rozstępy obserwuje się w starszym wieku, ponieważ dochodzi wówczas do zwyrodnienia i zaniku sprężystości włókien kolagenowych. Występują też często o osób otyłych, po gwałtownym chudnięciu, u kobiet ciężarnych i okresie dojrzewania.

Trudno jest zapobiegać powstawaniu rozstępów w okresie dojrzewania i ciąży, ale w pozostałych przypadkach można do nich nie dopuścić poprzez stałe utrzymanie idealnej wagi, unikając gwałtownego przytycia lub zrzucenia dużej ilości kilogramów w krótkim czasie. Co zrobić, żeby tego dokonać? Wystarczy odpowiednio zbilansowana dieta. Ogólne jej założenia, to spożywanie 4-5 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu, spożycie dużych ilości warzyw, owoców, produktów z pełnego ziarna, ryb, chudego mięsa i wędlin, jajek oraz produktów mlecznych o obniżonej zawartości tłuszczu (ale nie zupełnie odtłuszczonych, ze względu na gorszą wówczas przyswajalność witamin). Trzeba unikać słodyczy, produktów tłustych i smażonych oraz nadmiernej ilości słodkich napojów. 

Jeżeli jesteś w ciąży lub niedawno urodziłaś maluszka, to istnieje kilka sposobów na zapobieganie lub minimalizację tworzenia rozstępów:

  • jedz z umiarem, aby uniknąć zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej. Nie jest prawdą powszechne powiedzenie, że w ciąży należy jeść „za dwoje”. Optymalne zwiększenie masy ciała w ciąży to 12-15kg,
  • ćwicz i nie pal papierosów, aby chronić skórę,
  • w czasie ciąży noś specjalny podtrzymujący stanik dla ciężarnych,
  • w czasie ciąży delikatnie masuj miejsca narażone na powstawanie rozstępów okrężnymi ruchami przez 15 minut. Używaj do tego specjalnej gąbki lub szczotki do masażu i łagodnych kosmetyków. Zabiegi pielęgnacyjne powinny być stosowane regularnie. Koniecznie przeczytaj ulotkę przed zastosowaniem kosmetyku, ponieważ niektóre są niewskazane kobietom w ciąży, ponieważ substancje szkodliwe mogą przeniknąć do łożyska i być niebezpieczne dla dziecka. 


Co zrobić, kiedy rozstępy mimo wszystko się pojawią?

Bardzo ważną kwestią jest właściwe odżywianie, skupione na poprawie kondycji i sprężystości skóry. 

Do składników odżywczych, które dobrze działają na skórę należą:

Cynk. To bardzo ważny pierwiastek, który wpływa na wiele funkcji organizmu m.in. na wzrost, sprawność umysłową, prawidłową pracę narządów rozrodczych. Ponadto cynk pomaga utrzymać równowagę kwasowo-zasadową i bierze udział w wytwarzaniu insuliny. Wytwarzanie insuliny na prawidłowym poziomie pomaga utrzymać należną masę ciała. Cynk bierze udział w metabolizmie witaminy A, oba te składniki opóźniają procesy starzenia się skóry. Produkty bogate w cynk to: nasiona roślin strączkowych, mięso, kiełki pszenicy, nasiona dyni, sezamu i słonecznika, ryby, ostrygi, kasze, ciemne pieczywo, jajka, mleko, a także warzywa i owoce. Osoby, które mają problemy z przewodem pokarmowym, takie jak zespół jelita nadwrażliwego lub stany zapalne jelit, są szczególnie narażone na niedobory cynku i powinny zadbać o zwiększoną podaż cynku wraz z pokarmem.

Witamina B5-kwas pantotenowy. Witamina niezbędna do prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmu, przyspiesza gojenie ran, zapobiega zmęczeniu oraz łagodzi stresy. Dodatkowo stymuluje procesy odnowy komórek i opóźnia procesy starzenia. Gdy w Twoim organizmie jest za mało tej witaminy można obserwować niepożądane skutki takie jak: wypadanie włosów, łamliwość paznokci, sucha i szorstka skóra. Witaminę B5, podobnie jak cynk, znajdziesz w mięsie, rybach, jajkach, nasionach strączkowych, pełnym ziarnie zbóż, a także w zielonych warzywach i orzechach.

Witamina E. Witamina E należy do grupy tzw. antyoksydantów, czyli przeciwutleniaczy. Ich rola, to likwidacja wolnych rodników, które przynoszą negatywne skutki dla zdrowia powodując, że skóra szybciej się starzeje, a organizm jest bardziej podatny na infekcje i poważniejsze choroby np. miażdżyca, choroba niedokrwienna serca. Używając podczas przygotowywania posiłków olejów roślinnych- zamiast masła czy smalcu- dostarczasz swojemu organizmowi witaminy E. Znajdziesz ją również w ziarnach zbóż, soi, kiełkach, orzechach i jajkach.

Witamina A. Ma istotny wpływ na wygląd i funkcje skóry. Można ją łatwo dostarczać organizmowi w postaci karotenu, który jest prowitaminą A. Wybierając warzywa i owoce bogate w karoten należy kierować się zasadą kolorów: żółtopomarańczowe owoce i warzywa (marchewka, brzoskwinia, dynia itp.) i ciemnozielone warzywa (brokuły, szpinak, szczypiorek, sałata itp.)

Witamina C. Witamina C wzmacnia odporność, o czym każdy wie. Jednak ma ona jeszcze wiele ważnych dla zdrowia funkcji. Najważniejszą z nich- z punktu widzenia problemów z rozstępami- jest udział w tworzeniu kolagenu. Razem z witaminą E i A należy do antyoksydantów, które przedłużają młodość Twojej skóry. Bogate w witaminę C są owoce i warzywa.

NNKT Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (kwasy omega 3 i 6). Kwasy NNKT pełnią pozytywne funkcje wpływając na wzrost i rozwój organizmu oraz pracę narządów. Naukowo stwierdzono, że kwasy wielonienasycone mają duże znaczenie dla skóry. Pomagają utrzymać jej prawidłową jędrność i nawodnienie. NNKT należy dostarczać z pożywieniem, ponieważ organizm sam nie wytwarza tych związków. Dobre źródła to: oleje roślinne, ryby, orzechy. Jeżeli chcesz poprawić kondycję skóry, to warto aplikować preparaty zawierające NNKT bezpośrednio na skórę.


Co szkodzi w diecie skierowanej na walkę z rozstępami?

  • Tłuste mięso i wędliny.
  • Pełnotłuste produkty mleczne.
  • Tłuste przekąski takie jak chipsy czy herbatniki.
  • Słodycze i słodkie napoje.
  • Alkohol i kawa.

Wyżej wymienione produkty są szkodliwe, ponieważ przyspieszają tworzenie się tkanki tłuszczowej, co powoduje przyrost masy ciała. Jest to zjawisko niepożądane, ponieważ może jeszcze bardziej pogłębiać rozstępy. Podjadanie między posiłkami również sprzyja przytyciu. Alkohol i kawa nie są wskazane z tego względu, że powodują odwodnienie organizmu, które skutkuje tym, że skóra jest mniej elastyczna, pozbawiona blasku, słabo nawodniona.


Co pomaga w minimalizowaniu i pozbyciu się rozstępów?

  • Warzywa.
  • Owoce
  • Pełnoziarniste pieczywo, kasze, orzechy oraz pestki.
  • Rośliny strączkowe m.in. soczewica, ciecierzyca, fasola (np. red kidney czy cannellini)
  • Chude czerwone mięso, drób, ryby, owoce morza, jajka, tofu.
  • Woda mineralna, soki owocowe, warzywne.

Produkty te zawierają omawiane wcześniej witaminy i minerały, które mają pozytywny wpływ na kondycję skóry i całego organizmu. Jeżeli Twoja dieta jest uboga w owoce i warzywa, to zastępuj je sokami. Ważne jest dokładne czytanie etykiet, żeby soki były naturalne, bez dodatków cukru i konserwantów. Najlepiej przygotowywać je samemu w domu przy pomocy sokowirówki lub blendera. Warzywa powinny być obecne w każdym posiłku np. w postaci sałatki, surówki, składnika dania głównego czy jako dodatek do kanapek. Z owocami nie należy przesadzać, ponieważ zawierają naturalne cukry, które w nadmiarze mogą odkładać się w postaci tkanki tłuszczowej. Wskazana jest 1 porcja owoców dziennie (około 300g). Warto korzystać z sezonowości warzyw i owoców, ponieważ jest to gwarancja lepszej jakości i wartości odżywczej. Omawiany wcześniej cynk jest ważny dla skóry, prostym sposobem wzbogacania codziennego menu w ten minerał jest posypywanie sałatek lub dań głównych nasionami słonecznika, dyni, sezamu lub orzechami. Tylko dieta urozmaicona jest w stanie dostarczyć składników odżywczych przyjaznych dla skóry. Postaraj się nie jeść każdego dnia tego samego na obiad (najczęściej na polskich stołach króluje wołowina i kurczak), tylko wprowadź również ryby, owoce morza oraz rośliny strączkowe. Do tego zamiast ziemniaków jedz różnego rodzaju grube kasze lub brązowy ryż. Pamiętaj uzupełnianiu diety w warzywa, najbardziej wartościowe są te intensywnie zabarwione na zielono lub pomarańczowo-czerwono. Dieta w walce z rozstępami powinna obfitować także w białka. Białka- podobnie jak NNKT- poprawiają elastyczność skóry, jej odżywienie i jędrność. Pełnowartościowe białko jest obecne w jajkach, a ryby (np. łosoś, makrela, sardynka, śledź) to źródło zarówno kwasów omega 3 jak i białka- co stanowi idealne połączenie dwóch najważniejszych składników poprawiających stan skóry. Białko pochodzenia zwierzęcego również cechuje się bardzo dobrą wartością biologiczną. Najlepiej wybierać drób lub cielęcinę, unikając tłustej wieprzowiny. Oprócz prawidłowego odżywienia trzeba nawadniać skórę od wewnątrz  poprzez picie wody mineralnej, herbat zielonych, czerwonych, białych, owocowych i ziołowych.

Prawidłowo zbilansowana dieta powinna być połączona z codzienną aktywnością fizyczną min. 30 minut, np. w formie szybkiego marszu, biegów, jazdy na rowerze, tańcu, pływaniu itp. Na rozstępy dobrze działają również masaże. 


W walce z rozstępami skóry najlepsza broń to zapobieganie. Postaraj się kontrolować swoją masę ciała i nie dopuszczać do jej gwałtownych wahań. Jeżeli obawiasz się rozstępów lub już borykasz się z tym problemem zacznij zdrowo się odżywiać oraz zadbaj o prawidłowe nawodnienie i aktywność fizyczną. Z pewnością wyjdzie Ci na zdrowie