Bóle migrenowe dieta i zalecenia– dietetyk wrocław

NA CO UWAŻAĆ:

  • produkty spożywcze zawierające tyraminę: sery dojrzewające i pleśniowe (cheddar, brie, blue, mozzarella, feta, parmezan, ementaler, roquefort i inne), anchois, wątróbka i inne podroby, przejrzałe banany, przetwory sojowe, niektóre wędliny, czekolada, piwo;

  • produkty zawierające fenyloetyloaminę : czerwone wino, czekolada,

  • produkty zawierające azotan sodu, glutaminian sodu, słodziki.

  • napoje energetyzujące, kawę,

  • alkohol.

POTRAWY SMAŻONE I CIĘŻKOSTRAWNE

Dieta ograniczająca tłuszcz jest szczególnie polecana chorym na migrenę, ponieważ nadmiar tłuszczu wiąże się z nadmiarem wolnych kwasów tłuszczowych, większą podatnością płytek na zlepianie, obniżeniem stężenia serotoniny (hormon szczęścia), a wszystkie te czynniki powodują rozszerzenie naczyń krwionośnych, co występuje bezpośrednio przed pojawieniem się bólów migrenowych.

PRODUKTY WYSOKOPRZETWORZONE

Zalicza się do nich konserwy mięsne i rybne, wędzone mięso i ryby, np. szynki, kiełbasy, a także produkty instant, gotowe, zupy w proszku itp. Powodem szkodliwego działania jest zawarta w nich tyramina oraz duże ilości soli.

DUŻE ILOŚCI SOLI I OSTRYCH PRZYPRAW

Sól kuchenna spożywana w nadmiarze zwiększa ciśnienie krwi, co może przyczyniać się do powstania nadciśnienia tętniczego, natomiast stosowanie zbyt dużej ilości ostrych przypraw może podrażniać żołądek i jelita, a przez to wywoływać mdłości i wymioty. Pamiętajmy, że sól jest ukryta niemal w każdym produkcie, zwłaszcza przetworzonym, dlatego lepiej wybierać produkty naturalne i o prostym składzie.

KONIECZNIE:

  • wybieraj mięso chude i białe

  • gotowe frytki zastąp własnoręcznie upieczonymi ziemniakami lub batatami lub bogatą w magnez kaszą gryczaną lub brązowym ryżem

  • zamień tłuszcze zwierzęce na roślinne

  • zamiast śledzia czy anchois, sięgnij po łososia, dorsza lub karpia. Dostarczają witaminę B6, która zapobiega migrenom,

  • dietę wzbogać w zielone oliwki, nasiona i kiełki pszenicy, które zawierają cenną miedź,

  • warto dodawać do dań imbir, pieprz cayenne i papryczkę chilli, które są źródłem cennych antyoksydantów i kapsaicyna zawarta w papryce wykazuje działanie przeciwbólowe.

ZALECENIA PRZY MIGRENIE

Zaleca się spożywanie potraw lekkostrawnych, które nie wywołują wzdęć ani uczucia nudności. Korzystne są pokarmy niskotłuszczowe i takie, które zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe. Polecane jest wzbogacenie diety w kwasy omega-3, którego źródłami są między innymi tran i olej rzepakowy.

Polecane jest pieczywo na zakwasie, a należy unikać domowych wypieków drożdżowych, zwłaszcza bezpośrednio po wyciągnięciu z piekarnika.

Poleca się spożywanie ryżu, kaszy gryczanej oraz makaronów. Można jeść sery białe oraz pić mleko. Można spożywać jajka oraz mięso kurczaka i indyka, jednak zaleca się wykorzystywać ich mniej tłuste części, np. piersi.

Z ryb poleca się gatunki ciepłolubne takie jak sum czy halibut. Z warzyw polecana jest marchew, pietruszka, a nawet ziemniaki. Trzeba pamiętać o odpowiedniej podaży wody, w postaci czystej lub napojów niegazowanych.