Cukier a nasze zdrowie – dietetyk wrocław

Cukier to substancja, którą znajdziemy obecnie niemal w każdym produkcie spożywczym. Nie tylko w słodyczach czy napojach, ale również w przetworach a nawet w niektórych wędlinach. Często jest on ukrywany wśród węglowodanów a zgodnie z obowiązującym normami UE na etykietach nie musi być on podawany, jeśli jego obecność nie przekracza 15g/l produktu.

Dzienne spożycie cukru

Cukier znajduje się niemal w każdym produkcie spożywczym. I to nie tylko w słodyczach, płatkach śniadaniowych, napojach czy sokach. Jest on dodawany do przetworów a nawet do wędlin. Maksymalna dawka cukru nie powinna przekraczać 10%, a więc około 40-50 g, co odpowiada około 5 łyżeczkom dziennie.

Czy wiesz ile cukru znajduje się w 1 litrze Coli? Wypijając taką ilość napoju dostarczamy swojemu organizmowi około 110 g cukru.

Cukier a tycie

Jedna łyżeczka cukru to około 20 kalorii. Cukier nie ma w sobie żadnych wartości odżywczych, nie dostarcza nam żadnych minerałów i witamin. Jest on magazynowany w wątrobie. Z chwilą, gdy ta ma go w nadmiarze, cukier zaczyna odkładać się w postaci tkanki tłuszczowej. Spożywając zbyt dużą porcję cukrów nasz organizm wykorzystuje go, a nie tłuszcz, jako źródło energii, przez co trudno jest nam zrzucić zbędne kilogramy. Ograniczając spożycie cukru zmniejszasz ryzyko odkładania się trudnej do zrzucenia tkanki tłuszczowej.

Cukier a apetyt

Kiedy spada nam energia, zwykliśmy sięgać po coś słodkiego. Bo to stawia nas na nogi. Rzeczywiście, cukier w szybki sposób dodaje nam energii. Wiedzieć jednak warto, że dzieje się to na krótko a co więcej po spożyciu cukru zwiększa się apetyt. Cukier prowadzi więc do wzrostu chęci jedzenia. Jeśli więc dbasz o linię nie dopuszczaj do uczucia głodu. Jedz częściej, ale mniejsze porcje. Pamiętaj też o piciu niegazowanej wody mineralnej, która oczyści Twój organizm z toksyn i nawodni Twoją skórę.

Cukier a ryzyko zachorowania na raka

Z badań przeprowadzonych przez International Agency for Research on Cancer wynika, iż dieta o dużej zawartości węglowodanów zwiększa ryzyko powstawania raka piersi. Odkryto też, że komórki nowotworowe żywią się cukrem, co sprzyja ich rozprzestrzenianiu się. Chcesz cieszyć się zdrowiem przez długie lata? Pamiętaj, że cukier nie jest Twoim przyjacielem, choć pozornie dodaje Ci energii i poprawia nastrój. To chwilowe i bardzo złudne uczucie.

Cukier a skóra

Badania przeprowadzone przez dra Lorena Cordaina na grupie nastolatków wykazały, że dieta pozbawiona cukru, białej mąki i innego przetworzonego jedzenia spowodowała, że osoby ją stosujące nie chorowały na trądzik. Dzieje się tak ze względu na to, iż w organizmie pozbawionym tych składników nie dochodzi do nagłych skoków insuliny we krwi. Badania dowodzą, że zbyt duża ilość spożywanych cukrów zwiększa ilość hormonów testosteronu i estrogenu w organizmie, co jest przyczyną powstawania nie tylko trądzik. Prowadzi również do niepłodności, zespołu policystycznych jajników czy raka szyjki macicy.

Cukier a higiena jamy ustnej

Powszechnie wiadomo, że cukier szkodzi zębom. Słodycze przyklejają się do szkliwa powodując próchnicę. Dzieje się tak dlatego, że za powstanie próchnicy odpowiadają bakterie żywiące się cukrami. W procesie fermentacji bakterie wytwarzają kwas mlekowy zakwaszający środowisko. To sprzyja demineralizacji szkliwa i powstaniu próchnicy. W trosce o zdrowe zęby warto dlatego ograniczyć spożywanie słodyczy. Twoje zęby będą zdrowsze.

Cukier a choroby cywilizacyjne

Cukier nie dostarcza nam żadnych wartości odżywczych a spożywanie go w dużych ilościach zwiększa zapotrzebowanie na witaminę B, fosfor, magnez, selen, chrom. Ich niewłaściwa ilość jest przyczyną chronicznego zmęczenia, spadku koncentracji, zaburzenia rytmu serca, zmniejszenia odporności, depresji.

Nadmierne spożycie cukru może też prowadzić do zakwaszenia organizmu a w konsekwencji do podrażnienia żołądka i dwunastnicy, zgagi, choroby refluksowej, stanów zapalnych i owrzodzenia.

Nadmiar cukru w diecie zwiększa też ryzyko powstania insulinooporności i zachorowania na cukrzycę typu 2 oraz choroby układu krążenia.

Biały, nierafinowany, brązowy. Bez względu na rodzaj każdy cukier nie wpływa korzystnie na stan naszego organizmu. Uzależnia i pustoszy nasze wnętrza. Dbaj o siebie ograniczając ilość cukru w swojej diecie. A jeśli masz ochotę na coś naprawdę słodkiego, sięgnij po świeży lub suszony owoc, np. bogatego w witaminy i składniki mineralne banana czy regulujące ciśnienie i łagodzące nadkwasotę suszone morele.