Niepłodność a otyłość – dietetyk wrocław

Osoby otyłe mogą mieć problem z poczęciem dziecka. Nadmierna waga ciała zwiększa bowiem ryzyko zaburzeń płodności. Osoby z nadwagą i otyłością mające problem z zajściem w ciążę powinny skorzystać z pomocy ekspertów, którzy wiedzą, co zmienić, aby zostać rodzicem.

JAK OBLICZYĆ WSKAŹNIK MASY CIAŁA (BMI)?

Nadmierna waga ciała zakłóca pracę narządów wewnętrznych, zwiększa między innymi ryzyko wystąpienia niepłodności, zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. O otyłości mówi się, gdy wskaźnik masy ciała, inaczej BMI (skrót od angielskiego Body Mass Index) jest większy lub równy 30.

Wskaźnik ten można obliczyć dzieląc wagę ciała podaną w kilogramach przez wzrost podany w metrach podniesiony do kwadratu.

BMI = waga ciała w kg: (wzrost w metrach)²

  • BMI osoby ważącej 55 kg mającej wzrost 160 cm wynosi 21,48

obliczenie BMI 55: (1,60)² = 21,48, więc osoba o takich parametrach nie jest osobą otyłą

  • BMI osoby ważącej 90 kg przy wzroście 170 cm wynosi

obliczenie BMI 90: (1,7)² = 31,14

31,14 ≥ 31, zatem w tym przypadku można już mówić o otyłości.

OTYŁOŚĆ A NIEPŁODNOŚĆ KOBIET

Jeśli wskaźnik masy ciała jest większy bądź równy 30 mówi się o otyłości. Nadmierna masa ciała, w przypadku kobiet starających się o dziecko może spowodować problem z zajściem w ciążę. Innymi przyczynami bezpłodności u kobiet są również: zespół policystycznych jajników, mięśniaki macicy, choroby tarczycy, choroby nadnerczy, alkoholizm.

Za prawidłowe funkcjonowanie układu hormonalnego, jajników, cyklu menstruacyjnego odpowiada gospodarka węglowodanowa. Jej zakłócenie może spowodować między innymi:

  • nieregularność owulacji,

  • wystąpienie cykli bezowulacyjnych, czyli brak jajeczkowania,

  • wzrost produkcji testosteronu,

  • zanik miesiączki,

  • pojawienie się cyst na jajnikach.

Duża ilość tkanki tłuszczowej zmniejsza prawdopodobieństwo zapłodnienia. Zwiększa też ryzyko wystąpienia komplikacji w ciąży i po porodzie, a w trakcie samego porodu w wielu przypadkach wiąże się z koniecznością wykonania cięcia cesarskiego czy sztucznego wywołania porodu. Otyłość kobiety wpływa też na pogorszenie stanu zdrowia dziecka. Kobiety o wysokiej wadze narażone są, częściej niż kobiety o prawidłowej masie ciała, na poronienie czy narodziny martwych dzieci.

OTYŁOŚĆ A NIEPŁODNOŚĆ MĘŻCZYZN

Badania kliniczne potwierdzają, że jakość nasienia u mężczyzn otyłych jest niższa niż u mężczyzn o prawidłowej masie ciała. Sperma otyłych mężczyzn zawiera mniejsze stężenie plemników, są też one mniej ruchliwe. Zdrowy mężczyzna o optymalnej wadze produkuje średnio 18,6 mln ruchliwych plemników, mężczyzna otyły zaledwie 0,7 mln.

Spadek płodności u mężczyzn to wynik nieprawidłowości w funkcjonowaniu gospodarki hormonalnej z zachwianiem proporcji między męskimi a żeńskimi hormonami. Niewłaściwe funkcjonowanie gospodarki hormonalnej u mężczyzn wpływa na spadek popędu seksualnego, sprawności seksualnej, na produkcję i jakość nasienia. Dodatkowo u mężczyzn otyłych dochodzi do podwyższenia temperatury jąder a tylko odpowiednia temperatura jest niezbędna do produkcji zdrowych plemników.

Problemem mężczyzn otyłych starających się o dziecko jest często niemożność zapłodnienia partnerki. Badania dowodzą jednak, że spadek 5% masy ciała może przyczynić się do poprawy funkcjonowania gospodarki hormonalnej i poprawy jakości nasienia.

ĆWICZENIA FIZYCZNE ZWIĘKSZAJĄCE SZANSĘ ZAJŚCIA W CIĄŻĘ

Aktywność fizyczna przynosi szereg korzyści, także dla osób starających się o dziecko. Ruch poprawia samopoczucie, usprawnia funkcjonowanie organizmu, także układu rozrodczego.

Dla każdej kobiety chcącej być matką ważnymi mięśniami powinny być mięśnie Kegla. To one sprzyjają zapłodnieniu, ułatwiają poród, uprzyjemniają doznania seksualne. Osobom starającym się o dziecko zalecane są również jogging, jazda na rowerze, aerobik, pływanie, pilates, joga, stretching.

Ruch łagodzi stres, który z kolei utrudnia zajście w ciążę, zwiększa libido, pozwala spalić zbędne kilogramy, zwiększając tym samym szansę na potomstwo, ułatwia poród.

DIETA NA NIEPŁODNOŚĆ

To, co spożywamy ma wpływ na kondycję naszego organizmu. W przypadku otyłości warto wprowadzić do swojego życia dietę dobrych kalorii, czyli takich, które wyeliminują uczucie głodu i zahamują odkładanie tkanki tłuszczowej. W diecie osób chcących zadbać o swoje ciało nie powinny znajdować się produkty przyczyniające się do gromadzenia tkanki tłuszczowej. Na liście produktów do spożycia powinny pojawić się przede wszystkim: nabiał, mięso, ryby, zbożowe produkty pełnoziarniste, owoce niskosłodzone w tym jabłka, cytrusy, morele, brzoskwinie.

Nie zaleca się z kolei spożywania: tłustych produktów mlecznych, białego pieczywa, płatków śniadaniowych, bananów, awokado, orzechów, suszonych owoców, cukru i słodyczy. Odradza się również łączenia białka zwierzęcego znajdującego się w mięsie czy produktach mlecznych z węglowodanami – ryżem, kaszami, produktami zbożowymi, pieczywem.

Zajście w ciążę jest utrudnione, gdy w naszym organizmie występują niedobory składników odżywczych. Badania dowodzą, że sposób odżywiania i płodność są ze sobą powiązane i mają na siebie wpływ. Starając się o dziecko warto zadbać o urozmaiconą dietę bogatą w pełnowartościowe i mało przetworzone składniki i produkty.

Na liście sprzyjającej zajściu w ciążę znajdują się przede wszystkim:

  • witamina E znana nie tylko jako witamina młodości, ale i witamina płodności. Jej niedobór może prowadzić do zwyrodnienia plemników u mężczyzn, a u kobiet w ciąży do jej zaburzeń, poronień a nawet obumierania płodu. Dietę warto więc wzbogacić o produkty zawierające witaminę E. Znajdziemy ją między innymi w liściastych warzywach – sałacie i szpinaku, natce pietruszki, laskowych orzechach, żółtkach jaj a także olejach roślinnych,

  • nienasycone kwasy tłuszczowe – biorą one udział w regulowaniu ciśnienia tętniczego, funkcjonowaniu układu pokarmowego, nerek, ale też narządów rozrodczych. Osoby starające się zatem o dziecko powinny zadbać o spożywanie produktów zawierających NNKT – awokado, olejów roślinnych oraz ryb morskich,

  • tłusty nabiał – jak wykazały badania przeprowadzone w akademickim szpitalu w Bostonie pełnotłusty nabiał ma wpływ na płodność i zmniejsza ryzyko niepłodności owulacyjnej o ponad 20%. Przyszli rodzice powinni spożywać każdego dnia jedną lub dwie porcje pełnotłustego nabiału w postaci np. szklanki mleka i jogurtu. Ze względu na to, że pełnotłusty nabiał to źródło sporek ilości kalorii spożywając je należy ograniczyć spożywanie innych kalorycznych produktów, które przyczyniają się do tycia (słodzone napoje, słodkie owoce, słodycze),

  • kwas foliowy – odpowiada za dotlenienie tkanek, istotne dla uzyskania płodności. Niedobór tego kwasu może obniżyć ilość nasienia i jego ruchliwość. Kwas foliowy jest również ważny w czasie ciąży, ma wpływ na prawidłowy rozwój układu nerwowego dziecka, eliminują ryzyko wystąpienia wad w jego obrębie. Jego źródłem są między innymi: szpinak, sałata, owoce cytrusowe, brokuły, nasiona roślin strączkowych, wątroba, drożdże.

  • cynk – wpływa na prawidłowe funkcjonowanie narządów płciowych, jego niedobór zmniejsza poziom testosteronu i ilość męskiego nasienia. Aby go dostarczyć warto sięgnąć po rośliny strączkowe, mleko i produkty mleczne, mięso, jaja, pestki dyni, pełnoziarniste produkty zbożowe,

  • żelazo – niedobór żelaza zwiększa ryzyko niedokrwistości, osłabienia, spadku odporności organizmu. W takiej sytuacji trudno o zajście w ciążę. W okresie ciąży niedobór żelaza może spowodować ograniczenie wzrostu płodu. Aby temu zapobiec w diecie przyszłych rodziców nie powinno zabraknąć produktów zwierzęcych: czerwonego mięsa, wątroby, ryb. Żelazo znajduje się również w owocach i warzywach – suszonych morelach i orzechach, roślinach strączkowych, burakach, korzeniu pietruszki.

Niepłodność u osób otyłych jest zjawiskiem powszechnym. W wielu przypadkach ruch i odpowiednio zbilansowana dieta przyczyniają się do zajścia w ciążę. Potrzebujesz pomocy? Nasi dietetycy przygotują dla Ciebie indywidualnie opracowaną dietę, która:

  • ustabilizuje poziom hormonów,

  • ureguluje masę ciała,

  • poprawi parametry fizjologiczne i samopoczucie.